Matmoney!

Jag mår lite dåligt, de var såå nära... SÅ nära (!!) att vi för en gångs skull klara oss en hel månad på de pengar vi sätter in på vårat gemensamma konto. Jag har varit så duktig, skrivit matsedel för ca en vecka och sedan handlat efter den, EN gång på ca en vecka. De har jag nu gjort hela denna månad, tills nu.. idag. Nu vet jag hur det kommer bli, vi handlar dag för dag = svindyrt i längden. Trust me, vi har beprövat de väl.
Okej, jag har "snott" 600kr till hundfoder av dessa matpengar. Eftersom jag tappat bort min börs och såklart mina betalkort då också, så blev jag tvungen låna Jens kort som går till vårat konto för att köpa hundmat åt jycken så han också får bli mätt.

Men, jag fattar inte.. Jag tycker inte att vi äter dyr mat. Vi äter inte oxfile på en måndag, sen kan jag ju tillägga att vi har typ 40-50kg älgkött också som vi knogar och stoppar i munnen som vi inte handlar på Coop, utan det finns redan hemma i frysen. Jens påstår att jag alltid ska tjorva till maten, nog kan det hända men att de kostar flera tusen.. de tvivlar jag på!

Med andra ord, vi äter upp drygt 3500krtvå vuxna vaarje månad. I de ingår dessutom inte tvättmedel eller toapapper, för de får vi på annat håll utan att betala utan det är enbart mat de handlar om. Kanske en tandkärmstub eller en duschcreme, men de är ju inte varje dag. Hundmat ingår inte heller.

Hur mycket äter ni för varje månad?


Nu ska jag plocka undan i köket efter dagens middag. Jag är grymt sugen på cheesecake, så eventuellt kanske jag måste snöra ihop en, vi får se. Jens jobbar över men när han kommer hem ikväll ska vi ut på promenad :]

Nä, kaoset i köket ska jag återgå till!





Kommentarer
Postat av: lea

ja alltså nu var det ju länge sen vi levde normalt men vi ligger väl där i kring fast med allt där till H mat å blöjor i det...men i blöj välling väg kan han inte kosta mer än ca 4-500...ska ta å kolla upp det när vi flyttar hem!=)

2010-10-19 @ 19:12:56
Postat av: Jessica

Vi sätter in 4000 kr per månad på vårat coop konto och det räcker nätt och jämt (knappt) för oss. Spontan handla är ett återkommande fenomen, eller det klassiska att man bara ska in och köpa en liter mjölk, men kommer ut med en hel matkasse.Sen tillkommer ju dom där små "hämtmats-beställningarna" emellanåt=)

2010-10-21 @ 10:21:00
URL: http://jeppan76.blogspot.com/
Postat av: Malla

Vi sätter in 4000 på ett matkonto men då går det till allt som man lix handlar tvättmedel, blöjor, välling och sånt på oss 4 personer. Det brukar räcka om vi inte måste snuva därifrån av andra anledningar. MEN - kom då ihåg att vi bor granne med ica så förmodligen får det en 1000-lapp etra varje månad för diverse onödiga impuls köp där...

Ska införa matsedel från måndag :)

Ha en fin helg

2010-10-22 @ 21:48:02
URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Anonym

Hej du!



Jag (är student) köper mat (+ lite annat man kan tänkas köpa på willys, tex. tandkräm, schampo och tvättmedel) för cirkus 1000-1500:- per månad. Tycker inte att det låter särskilt konstigt att 2 pers äter för 3500:- i månaden, så ta det lugnt :]

2010-10-22 @ 22:18:49
Postat av: Kristina

Oj, vad lite ni handlar för. Vi är 2 pers + hund och handlar i ICA för 5500-7000 kr per månad, absolut inga delikatesser. Jag sparar alltid alla kvitton och räknar ihop dem vid månadens slut. Då handlar vi tvättmedel och sådant där också. Men jag förstår nu att det verkligen går att handla billigt, måste verkligen försöka, för i stort sett hela min lön går till den affären.

2010-10-23 @ 17:52:40
Postat av: Anonym

Alltså vi handlar för 3500kr i månaden och det täcker mat, tvättmedel, tandkräm och allt det där. Inte humdmat däremot. Vi äter inte lyxmat men mat får däremot gärna kosta för min del. Det måste vara BRA mat :P

2010-10-24 @ 19:43:04
URL: http://sab1na.blogg.se/
Postat av: lina

jag känner att jag vågar inte ens skriva hur mycket pengar som går till ica :-) haha men det är iaf massor... mer än för alla andra :-)

2010-11-02 @ 11:45:41
URL: http://linaoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0